Umman Ninenin Mektupları (MEHMET YILMAZ)

13 Kasım 2009 by M ü z i K ü l t ü R
Paylaş
Hepimiz az çok biliriz Umman Ninenin Mektupları’nı. Özay Gönlüm ustanın sesinden mutlaka dinlemişliğimiz vardır. Bu anlamda bu mektupların duyulması ve tanınmasında O’nun büyük emeği ve başarısı çok önemlidir. O çok güçlü tiyatral yanıyla ve yareniyle ne güzel de aktarmıştır o mektupları bizlere. Sevgiyle ve saygıyla anıyorum.

Bütün bunları çoğumuz biliriz ama pek azımız biliriz bu mektupların Mehmet Yılmaz öğretmen tarafından yazıldığını ve Umman Ninenin Mektupları adıyla 1964 yılında kitap olarak yayımlandığını.

O’nunla 9-10 yaşlarımda tatil için gittiğimiz memleketim Acıpayam’da tanımıştım ve çok sevmiştim. Herkes tarafından saygı gören, gülümsemesi yüzünden eksik olmayan ve sohbetiyle herkesi neşelendiren bir güzel insandı. Daha sonra babamın anlattıklarından öğrendim O’nun, o çok sevdiğim mektupların yazarı olduğunu ve bu kitapta Hasan Oğlan adlı muallimin, amcam Hasan Ünlü olduğunu ve bu kitabın yayıma hazırlanmasında onun da çok emeği olduğunu.

Bu yazıyı yazmaktaki amacım hem halk edebiyatının en önemli ve çok değerli ürünlerinden biri olarak gördüğüm Umman Ninenin Mektupları hakkında bir hatırlatma yapmak hem de belki de yeni keşfedecek olanlara küçük de olsa bir kaynak sunmaktır. Unutmamak, unutturmamak dileğiyle…



MEHMET YILMAZ; (D:1928 Acıpayam/Kırca Köyü – Ö:28 Şubat 1999)

Acıpayam ilçesinde ve çevresinde yıllarca öğretmenlik ve Acıpayam’da Halk Eğitim Müdürlüğü yapmıştır. Yıllarca içinde bulunduğu ve hizmet ettiği yörenin sosyo-kültürel yapısını, dilini, gelenek ve göreneklerini ve köy yaşamını 1964 yılında toplam 25 mektuptan oluşan Umman Ninenin Mektupları adıyla yayımladığı kitabında(bu kitabın bir tanesi de benim arşivimdedir.) Umman Ninenin ağzından en güzel şekliyle ortaya koydu.

Mehmet Yılmaz kitabına yazdığı önsözünde şunları söylemektedir;

“Sayın okurlarım
Uzun süren meslek hayatımda muhitimizin birçok tipik, sosyal hayatı incelemeye değer, köylerinde çalıştım. Dillerini (ağız ve şivelerini), sosyal hayatını, gelenek-görenek, örf ve adetlerini ilgi duyarak inceledim. İlgi duyduğum taraflarını kaleme aldım. Bilhassa “Ummuhan Ninenin” dostluğunu kazanarak, askerde olan torunu Kara Ahmet’e mektuplar yazıverdim. İmla ve telaffuz kaideleri nazara itibara alınmayarak çevrenin hususiyeti olan şive ve ağızla yazılmıştır. Bu mektuplar hayal mahsulü olmayıp hepsi köy gerçeklerinin ta kendisidir. Bu kitapçığımla sizlere çevremin sosyal hayat ve geleneklerini bir nebzecik olsun tanıtarak faydalı olabilirsem kendimi bahtiyar sayacağım.
Saygılarımla
Mehmet Yılmaz”

Mektupların orijinal yapılarını ve içeriğini göstermesi açısından kitaptaki 1. Mektubu örnek olarak sunuyorum.



Anadolu'nun binlerce yıllık ve çok zengin folklorunun nice muhteşem örneklerinden biridir Umman Ninenin Mektupları. Yazılı aktarımın kalıcılığının bilinciyle bizlere bu önemli eseri kazandıran Mehmet Yılmaz öğretmeni bu mektupları bizlere ulaşmasını sağlayan Özay Gönlüm ustayı saygıyla, sevgiyle ve rahmetle anıyorum. İyi ki vardınız, iyi ki varsınız.

Nine Nin Mektubu.. Lütfen Dikaktli Dinleyin 3GP MP4 FLV Download

KAYNAK:
Yılmaz, M. (1964) Umman Ninenin Mektupları Denizli: İnan Matbaası
(Ulaş Kurtuluş Ünlü Arşivi No:12)

Yazıcıya Gönder
Posted in Etiketler: , | 0 Comments »

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

M ü z i K ü l t ü R. Blogger tarafından desteklenmektedir.